MyReportOnline

In Nederland is er vanouds naar gestreefd om de aandacht voor verschillende belangen en waarden in het besluitvormingsproces een plaats te geven. Dit voorkomt een structurele krachtmeting tussen rechter en bestuur. Door voortvarende besluitvorming en het vinden van politiek en maatschappelijk draagvlak, schuiven de verschillende fasen van besluitvorming in elkaar. Politiek-bestuurlijke overeenstemming en juridische besluitvorming vallen steeds meer samen. Voorheen werd het juridisch, praktisch en bestuurlijk haalbare en mogelijke verkend om tot politieke keuzen te komen. Nu gaat politieke overeenstemming vaak vooraf aan toetsing van wat volgens het recht en in de praktijk mogelijk en haalbaar is. Juridische en praktische bedenkingen gaan steeds minder zwaar wegen dan de vaak moeizaam bereikte overeenstemming. Deze wordt dan onaantastbaar. Dit wordt versterkt wanneer de gemaakte afspraken met maatschappelijke of politieke partijen in gedetailleerde regeer-, bestuurs- of beleidsakkoorden worden vastgelegd. Dit is te lezen in de inleidende beschouwing van het jaarverslag van de Raad van State over 2015. Hierin laat de Raad van State zijn licht schijnen over de politiek-bestuurlijke omgeving waarin hij zijn taken en functie uitoefent.

Tolken weigeren sinds 1 april massaal werk voor opsporingsdiensten, FIOD, douane en andere diensten in het publieke domein, zoals de Marechaussee op Schiphol. De KMAR, die op grote schaal gebruik maakt van telefonische tolken bij de visumcontrole, krijgt de laatste dagen steeds vaker te maken met lange wachttijden omdat er geen tolk beschikbaar is. Aanleiding voor deze actie is de tariefsverlaging die per 1 april is opgelegd aan de tolken, allemaal zzp'er, door TVcN (Tolk- en Vertaalcentrum Nederland), een van de twee grote commerciële bemiddelaars van tolken voor de overheid. Het bedrijf duikt daarmee onder het wettelijk tolkentarief van Justitie.

In de motie van Eerste Kamerlid Scholten van D66 wordt de regering gevraagd onderzoek te doen naar de oorzaken van het oplopen van de kosten op het terrein van de gesubsidieerde rechtsbijstand. De precieze samenstelling en taakopdracht van de in te stellen commissie zal binnenkort worden vastgesteld. Volgens staatssecretaris Teeven stelt de Eerste Kamer terecht de oplopende kosten aan de orde. ,,Om de toegang tot het recht ook in de toekomst veilig te stellen, moet het stelsel wel betaalbaar blijven’’, aldus de staatssecretaris.

In het algemeen ontneemt de heffing van griffierecht in het bestuursrecht aan rechtzoekenden niet de toegang tot de rechter. Bij onvoldoende financiële draagkracht kan de heffing van griffierecht het voor de rechtzoekende echter (vrijwel) onmogelijk maken om gebruik te maken van een door de wet opengestelde rechtsgang. Mede vanwege het belang dat in een rechtsstaat toekomt aan de toegang tot een onafhankelijke rechter, kan dan vrijstelling van het griffierecht worden verleend.

Elk jaar zijn er gemiddeld 14 partnerdodingen waarbij ongeveer 26 kinderen een ouder verliezen. Een tragische gebeurtenis met grote gevolgen. Kinderen rouwen om het verlies van hun gedode ouder en moeten het trauma zien te verwerken. Ook hebben zij gevoelens van boosheid, wrok en loyaliteit als het gaat om de ouder die dader is. Veelal raken kinderen hun vertrouwde woonplek kwijt omdat zij noodgedwongen moeten verhuizen. Hoe groot de gevolgen van partnerdoding zijn, blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van het WODC werd uitgevoerd door het Psychotraumacentrum WKZ (UMC Utrecht). Bij 92 procent van de kinderen zijn er milde of ernstige zorgen die variëren van slaapproblemen tot agressief gedrag.


Binnenland & Buitenland