Voor veel adviseurs is het doen van onderzoek nog onbekend terrein; ze hebben er niet of nauwelijks ervaring mee. Ze twijfelen bijvoorbeeld over de aanpak en over wat de juiste manier is om resultaten en inzichten over te brengen aan het managementteam.
Een afdeling communicatie die structureel onderzoek doet naar de context van een organisatie, levert een cruciale bijdrage aan het succes van de business. Bovendien brengt het verdieping aan in de rol van de communicatiespecialist, die zo betrokken wordt bij de strategische besluitvorming. Desondanks staan communicatieadviseurs vaak huiverig tegenover het doen van planmatig onderzoek. Adwin Peeks en Eelke Alkema willen daar verandering in brengen en schreven het praktische handboek 'Meten en scoren' dat onlangs bij Academic Service verscheen.
Structureel onderzoek doen naar opinies en sentimenten onder bijvoorbeeld stakeholders is cruciaal voor communicatieafdelingen die een relevante rol willen spelen binnen hun organisatie. De meeste communicatieadviseurs zien dat belang wel in, maar aarzelen om de stap naar planmatig onderzoek te maken.
Het is een praktisch handboek voor communicatieprofessionals die de context van de organisatie in kaart willen brengen. Het biedt een duidelijk stappenplan en geeft antwoord op vragen als Hoe weet je wat je moet onderzoeken? Hoe kies je voor het juiste onderzoek? Wat doe je met de verkregen inzichten? Hoe zorg je ervoor dat de organisatie er wat aan heeft?
Eelke Alkema is senior communicatieadviseur bij Achmea en heeft zich toegelegd op het doen van communicatieonderzoek en reputatiemetingen. Adwin Peeks is zelfstandig consultant en gespecialiseerd in reputatiestrategie, issuemanagement en crisiscommunicatie.
Voor meer informatie kan men terecht op www.metenenscoren.nl alwaar communicatieprofessionals ook ervaringen kunnen uitwisselen.
Bestelinformatie: ISBN 978 94 6220 099 9 - 172 pagina's - Euro 24,95