Met de oprichting van de stichting 'mijnaansluiting.nl' hebben vijftien beheerders van energie-, water- en media- & communicatie netwerken een grote stap gezet richting een snelle, inzichtelijke en online klantbediening. Op het nieuwe portal moeten klanten, zowel particulier als zakelijk, overzichtelijk en snel digitaal hun aansluitingen kunnen regelen. Deze stap is uniek omdat tot nu toe vooral regionaal werd samengewerkt. Op 4 september is de weg geopend om landelijk te gaan samenwerken.
De stichting 'mijnaansluiting.nl' werd op maandag 2 september jl. opgericht tijdens een vergadering van de Landelijke Samenwerking Ondergrondse Infrastructuur (LSOI). Deze stichting heeft de ambitie om een grotere klanttevredenheid te realiseren bij het aansluitproces van zakelijke en particuliere klanten en bovendien kosten willen reduceren. De stichting richt zich op een nieuwe en klantgerichte en gebruiksvriendelijke intakeportal voor klanten en op vervanging van de "papieren" overdracht tussen netbeheerder en aannemer. Dit gebeurt door een geautomatiseerde berichtenuitwisseling waarbij data rechtstreeks in de bronsystemen wordt ingelezen.
Majeure stap
Voorzitter van 'mijnaansluiting.nl' Lucas van de Weijer: "We hebben een majeure stap gezet in de realisatie van onze ambitie. Er bestonden al enkele regionale combi-groepen met onderlinge afspraken en samenwerkingsverbanden. Dat maakte het lastig om alle partijen op één gezamenlijke lijn te krijgen. Dat is met de oprichting van de stichting nu wel gebeurd. We kunnen nu daadwerkelijk grote stappen maken richting een Landelijk Intake Portal (LIP) voor klanten. Ook gaan we bouwen aan de Digitale Rotonde (DR) om de communicatie naar aannemers en gemeenten te organiseren. Het gaat hierbij om berichtenuitwisseling, zoals opdracht geven en automatisch inlezen van revisiegegevens van een aannemer, vergunningaanvraag bij gemeenten en opleverstaten zodat betaald kan worden."
Overzichtelijk
Joke Westenbrink, voorzitter van de stuurgroep LIP, wijst op het feit dat klanten bij de intake nog veel technische termen tegenkomen in een moeilijk te doorgronden proces. "Op het nieuwe portal moeten klanten, zowel particulier als zakelijk, overzichtelijk en snel digitaal hun aansluitingen kunnen regelen. Het gaat daarbij om nieuwe aansluitingen, maar ook over het verplaatsen van aansluitingen en meteraanpassingen e.d. Het te ontwerpen portal neemt de klant stap voor stap bij de hand", aldus Westenbrink.
De Europese aanbesteding voor de bouw van de Landelijke Intake Portal is enige tijd geleden gestart. Op dit moment zit de aanbesteding in de zogenaamde 'pre-awardfase'. Op 10 oktober staat de definitieve gunning gepland. In het najaar van 2014 moet de portal live gaan.
Over 'Mijnaansluiting.nl'
In mijnaansluiting.nl nemen de volgende partijen vanaf de start deel:
Enexis, Liander, Stedin, KPN, Ziggo, UPC, Evides, PWN, Dunea, Oasen, Nuon Warmte, WMD, Cogas, Rendo en Reggefiber.
Mijnaansluiting.nl is opgericht als stichting. Elke netbeheerder in Nederland kan toetreden. Mijn Aansluiting.nl heeft als doel om voor gezamenlijke rekening en risico de IT ambities van de deelnemers te ontwikkelen en exploiteren om daarmee een klantgerichte, efficiënte en doelmatige uitvoering te garanderen.