MyReportOnline

justcargoJust Cargo, de Nederlandse Uber voor koeriersdiensten, heeft in een half jaar tijd al ruim 75 klanten binnen weten te halen. Eén daarvan is KwikFit in Harderwijk, dat zijn autobanden tussen de verschillende vestigingen laat vervoeren door chauffeurs die zich via de Just Cargo app aanmelden voor het bezorgen van een zending.

 

Op die manier kan het bedrijf meer service voor lagere kosten leveren, stelt Group Supply Chain Director Paul van der Leer van KwikFit. ,,Dit is dé mogelijkheid voor de toekomst om flexibel vervoer aan te bieden en voorkomt veel lege kilometers," zegt hij.

Just Cargo biedt zijn koeriersdiensten aan op dezelfde manier zoals Uber dat met taxi- en personenvervoer doet. Bedrijven kunnen zich online aanmelden via de site en aangeven dat ze een pakket hebben dat bezorgd moet worden. Chauffeurs melden zich via de app aan, rijden met hun eigen auto en verdienen zo wat bij. Bedrijven die een zending via Just Cargo versturen zijn 30 tot 40 procent goedkoper uit dan bij traditionele koeriersdiensten. Met de slimme app denkt het bedrijf de Nederlandse markt voor koeriersdiensten net zo ingrijpend te veranderen als Uber dat wereldwijd met taxi- en andere transportdiensten heeft gedaan. justgo kwikfit

Het bedrijf presenteerde haar concept in maart van dit jaar en kreeg veel publiciteit. ,,Toen ik het las, dacht ik: dat is wat voor ons," vertelt Van der Leer. KwikFit is de grootste autoservice keten in Nederland en heeft 180 vestigingen, waar mensen onder andere hun banden kunnen laten verwisselen. Door de grote diversiteit in bandenmerken, maten, zomer- en winterbanden is de gewenste band niet altijd aanwezig op de vestiging. ,,Je wilt je klant niet naar een andere locatie sturen. Daarom laten we ze in een zo'n geval door koeriersdiensten vervoeren. Dat is een enorme kostenpost," legt hij uit. ,,Just Cargo is voor ons de manier om de dienstverlening aan klanten te behouden en kosten te besparen. Goed voor ons en goed voor het milieu. Het is een eenvoudig systeem. We hoeven niet te bellen, maar plaatsen een opdracht op de website van Just Cargo en die wordt uitgevoerd. Het gaat altijd goed."

Directeur Michiel van den Boogaart van Just Cargo werkt ruim twintig jaar in de wereld van post- en expresszendingen en wil met het innovatieve concept de pakketbezorging met behulp van slimme technologie sneller, flexibeler, efficiënter en goedkoper te maken. Sinds de start hebben zich 75 grote en kleine bedrijven als klant gemeld en tientallen nieuwe chauffeurs die ritten willen rijden. ,,Sommige bedrijven zijn terughoudend tegenover innovatie. Na twintig jaar koeriers bellen is het even omschakelen om een opdracht simpelweg via de website in te voeren. Maar als ze eenmaal aan het systeem gewend zijn, zien ze de voordelen ten opzichte van het traditionele vervoer," aldus Van den Boogaart.

Vanuit de transport- en vervoerssector kreeg hij de kritiek dat hij particulieren met pakketpost laat rijden. ,,Maar andere diensten werken ook met zzp'ers en onze screening, onder meer via een VOG-verklaring, is dezelfde als bij andere koeriersdiensten," reageert hij daar op. ,,Het is een beetje flauw, maar verklaarbaar omdat ze hun eigen markt willen beschermen."justcargo big


Binnenland & Buitenland